donderdag 4 december 2014

hoodie

Voor onze zoon heb ik een heerlijk warme hoodie gemaakt
een colsjaal met muts eraan vast.
Een bol Tweed,
Een avond haken,
Het resultaat:
Een blij jongetje:

Het is gemaakt naar eigen inzicht Een vast patroon heb ik dus niet maar hier zal ik opschrijven hoe ik het ongeveer gemaakt heb:
Voor een jochie van 6 jaar heb ik een bol tweed van de zeeman en nog een beetje ander garen gebruikt.
Eerst haak je een col:
Een ketting lossen die ruim om het hoofd past. Hierop haak je met stokjes de col. Zo hoog als jij wil.
Dan ga je op deze col heen en weer haken. Ongeveer 3/4 Dus als je een col hebt van 80 stokjes rond haak je op 60 stokjes heen en weer. Dit doe je net zo lang tot je hem boven op het hoofd kan sluiten.
Dan haak je de lap bovenaan met halve vasten dicht. Je hebt nu een muts.
Vanaf midvoor (op de col) haak je nu stokjes om de opening die om het hoofd komt (snap je het nog? Anders even vragen hoor). Hier minder ik ook een beetje. Elke 3e steek heb ik hier geminderd. Zo haak je nog 2 rondes. De laatste ronde met gaatjes: 2 stokjes 1 losse, steek van de vorige toer over slaan en zo door. Door deze gaatjes rijg je een koord die je kunt aantrekken.
Draadjes wegwerken en klaar.
Ik hoop dat het duidelijk is, ik heb het puur op gevoel gehaakt, maar dit is het idee. Als je vragen hebt, geef maar aan.

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk én heerlijk warm! Leuk dat je de beschrijving erbij geeft.
    Ik kreeg een Award. Ik heb er al eens één van jou gekregen en vind het leuk er één aan jou terug te geven omdat ik altijd geniet van je blogjes. Doe ermee wat je wilt, zie het vooral als aanmoediging en waardering van mijn kant!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen