zaterdag 25 juli 2015

Zomers haken deel 5

*Cadeauzakje*

Pfff wat een weer, echt zomers is het nu niet te noemen, storm en keiharde regenbuien. Ik denk met medelijden met al die mensen die nu in een tent zitten. Vanmorgen zijn er 2 stel vrienden van ons met de tent en kinderen op vakantie gegaan. Oké  vanmorgen was het hier nog heerlijk droog en warm.

Maar  nu is het heerlijk weer voor een lekkere kop koffie of thee, haaknaald en een leuk bolletje wol en  weer een leuk patroon.

Dit is het 5e en laatste deel van de serie zomers haken. Voor deze keer haakte ik een cadeauzakje, of geurzakje of waar je het zakje maar voor gebruiken wilt, je kan het ook gebruiken als klein zakje in je tas voor bv makeup oid. 

Je hebt nodig, 
een restje katoen,
bijpassende haaknaald 
lintje voor de sluiting. 
Gebruik een markeerdraadje of stekenmarkeerder om het begin van de nieuwe toer aan te geven. 


Gebruikte steken: 
l= lossen,
v= vasten,
hv = halve vaste
hs= half stokje
s= stokje
st= afkorting voor steek. 


1> Haak 15 beginlossen, in de 3e l vanaf de naald haak je een hs, in de volgende 11st 1 hs, in de volgende st 3 hs, nu ga je aan de andere kant van de lossenketting verder met 11 hs, in de laatste st haak je 2 hs. (30 hs)
2> 1v in elke st, sluit met een hv
3> v, 2st overslaan, *5s in volgende st, 2st overslaan, v, * herhaal dit tot je rond bent, sluit met hv.
4> ga met hv naar de 3e s van de vorige toer(zet hier de markering voor het begin van deze toer!) 2st overslaan 5s in de v van de vorige toer *2 st overslaan, v in volgende st, 2 st overslaan, 5s in v* herhaal *-* tot je bij de markering bent. sluit met hv.
5> in elke st een v in de achterste lus haken
6> in elke st een v in de achterste lus haken, sluit met een hv.
7>3l, hs, 2st overslaan *in volgende st haak je hs, l, hs, 2 st overslaan* herhaal tot je rond bent. 
8> hv om losse van vorige toer, 3l, hs om de zelfde st. nu om elke l van de vorige toer hs, l, hs. tot je weer helemaal rond bent. 
9> in elke st een v in de achterste lus
10> in elke st een v in de achterste lus sluit met hv
11-18> Herhaal toer 3 tm 10 nog een keer
19> 3l, 1st overslaan, *1hs, 1 l, 1st overslaan* herhaal tot je rond bent. sluit met een hv
20> *v in  lossenruimte, 4st in volgende* herhaal tot je rond bent. sluit met hv. 

Knip en hecht de draad af. Haal een lintje door de gaatjes van toer 19 en klaar is het kleine tasje.  


Op de foto heb ik er wat theezakjes bijgelegd, omdat het mij nog wel eens leuk lijkt om dit zakje gevuld met lekkere theesoorten cadeau te doen. met bv leuke onderzetters of een paar  theeglazen, maar ik zie het ook al gevuld met leuke doucheschuim mini's.
Zou jij zo'n zakje willen maken? En... waar zou jij het dan voor willen gebruiken? Ik ben heel benieuwd 
Veel plezier met dit patroon, en ik lees jullie reacties met plezier. 

Ook dit patroon is weer door mij ontworpen, en zorgvuldig op papier gezet. Mochten er toch onduidelijkheden inzitten of  dingen die niet kloppen, zou je het dan door willen geven? 

4 opmerkingen:

  1. Oh, wat een schattig zakje!! Als verpakking voor een gehaakte sleutelhanger lijkt het mij ook leuk.
    Nou, wat een wind he! Er zullen vast wel tenten etc.weg gewaaid zijn. Het ging ook zo plotseling. Vanmiddag liep ik nog in Leek, even later kwam ik uit de Lidl en hoosde het van de regen, met windvlagen.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Hoi Marijke, dank je wel. Dat is ook een leuk idee van jou. Ga ik onthouden. Ja hier was het ook vrij plotseling slecht weer. Moet niet te vaak gebeuren in de vakantie:-)

      Verwijderen
  2. Lief zakje. Tijdens de vakantie ook handig om sieraden en horloge veilig in op te bergen. Dank je voor het patroon.

    Fijne zondag en geniet van de zon, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een leuk idee Margaret, dank je.

      Verwijderen