maandag 31 juli 2017

No spend challenge - eind van de maand


Het einde van de No-Spend maand is aangekomen.
Heb ik mijn doelen gehaald?

doelen gehaald?

Doel 1 max 115 uitgeven aan boodschappen en cadeautjes en zakgeld.
-- Niet gehaald. Ik was toch standaard meer kwijt aan boodschappen dan ik gepland had.
Dat had verschillende redenen. Extra uitgaven in verband met traktaties, afscheidscadeautjes, meer verjaardagsfeestjes dan gepland. Ik blijf volhouden met dit budget en ga het enveloppensysteem van Dave Ramsey  meer gebruiken. Hier lees je er meer over.
Mijn bedoeling is om elke week gewoon een bedragje in het envelopje voor cadeautjes te doen. De komende maanden verwacht ik niet zoveel cadeau uitgaven. Dan spaar ik dus elke keer in het envelopje. En heb ik dan wat nodig kan ik het eruit halen.

Doel 2 extra sparen door marktplaatsverkopen, zegelboekjes en extra werken.
Meestal verdween dit geld vroeger of later in de grote huishoudpot. Nu heb ik er heel bewust een spaarpotje van gemaakt.  
Doordat ik het geld wat ik extra verdiende apart zette en een spaartracker invulde kon ik bijhouden wat ik hiermee extra spaarde. Het spaardoel heb ik gehaald.
Deze spreuk klopt echt. Denk groot, geloof dat het kan en je komt heel ver. Te lang heb ik gedacht dat we niet extra konden sparen. Verdien je dan wat extra, verdwijnt het in de grote pot en ben je het kwijt. Stel j jezelf een doel, en ga ervoor!

Doel 3 werken met een weekmenu
Een van de tips van de challenge was ga werken met een maandmenu. Dat bespaart enorm op de boodschappen. Hier ben ik begonnen. Een maandmenu lukt me nog niet. 1 de vriezer is niet groot genoeg, 2 ik kan niet zover vooruitkijken :-)  Ook tijdens het weekmenu gooi ik nog heel snel wat om. Komt misschien ook door de hectische tijd waarin we nu zitten ivm de verhuizing. ;-
Eerder liep ik door de winkel met in mijn hoofd: ( ik heb voor 7 dagen eten nodig. en dan keek ik ter plekke wat ik nodig had, wat niet duur was.) Werkte op zich best, maar als je eerst in de vriezer en de kasten kijkt wat je nog hebt kun je op basis daarvan ook je weekmenu samenstellen.
Heb je nog een restje over van de vorige week? dan kan die de komende week of de week daarna op het menu. Vaak kook ik ook sausen voor meerdere porties. die verdwijnen dan in de vriezer of ik plan mijn weekmenu er op. Zaterdag had ik bv lasagne op het menu. Later deze week Spaghetti De saus voor de lasagne gebruikte ik voor een groot deel maar ik heb ook nog genoeg over voor de spaghetti. In de saus heb ik 300 gram gehakt gebruikt. Dit verdeel ik dus nu over 2maaltijden voor 6 personen. (ingepland over mijn weekmenu).

Doel 4 meer zelf maken

 
Of dit werkt ben ik nog niet over uit ;-) Ik maak wel meer zelf maar het gaat ook sneller op. Nog niet goed voor de lijn. Ik moet meer gaan invriezen.
Zaterdag maakte ik boterkoek.
Mijn moeder had vroeger een map, waarin ze allemaal recepten die ze uitgeknipt had bewaarde. Ik weet het nog goed. een groene multomap met allemaal knipsels. Erg leuk. In het begin van ons trouwen (bijna 15 jaar geleden ;-)) Ben ik begonnen met een schrift. Echt leuk. dat schrift staat nog steeds in de keuken. Nu werk ik er minder uit omdat er op internet zoveel recepten staan. 15 jaar geleden moest je nog inbellen en dan was elke tik duur. Nu niet meer voor te stellen.
Zaterdag pakte ik mijn schrift er weer eens bij. Er staat een heerlijk recept in van een boterkoek. daar zijn we hier dol op.


Het recept is nog uit een boekje van de Super de Boer :-)
250 gr boter + een beetje om in te vetten
300gr bloem
250 gr witte basterdsuiker (kristalsuiker kan ook)
1 zakje vanillesuiker (heb je het niet in huis? Kan ook zonder)
snufje zout en 1 ei. 
boterkoekvorm van 24-26 cm doorsnede (Springvorm werkt ook maar ik ben heel blij met mijn boterkoekvorm. Je kan namelijk heel makkelijk hiermee de koek van de bodem lossnijden.
Bij BOL te koop
verwarm de oven voor op 200 gr (hetelucht)  Vet de boterkoekvorm in.
Snij de boter in stukjes en voeg alle ingrediënten (behalve het ei) bij elkaar. Kneed het (met de hand)  tot een samenhangend deeg en druk het in de vorm.
klop het ei los in een kopje en smeer de bovenkant van de boterkoek in met ei. trek met een vork ruitjes in het deeg.
Bak de koek in 15 - 20 minuten gaar.
Laat de koek afkoelen en haal hem voorzichtig uit de vorm.

Doel 5: bewustwording

Deze picknicktafel staat bij ons in de tuin. Het is een grote maar ook een oudje. Ooit geruild via FB voor een rol vuilniszakken. We hebben er veel plezier mee gehad. Maar we willen hem niet meer meenemen naar ons nieuwe huis. Hij is af. Op zich best wel op te knappen maar daar hebben wij geen zin meer in.
Ik heb hem dus op MP gezet als gratis af te halen. Het is nl een zwaar ding. Bij de stort moeten we er flink voor betalen. Als iemand anders er nog wat mee kan dan graag. Ik had er bij gezet dat het een opknapper is, duidelijke foto's gemaakt van de beschadigingen. En ja hoor. hij wordt vanavond opgehaald. Blij. Een mooie besparing :-)

Ook ben ik minder makkelijk geworden met 'even eten halen bij de Chinees.'
We zijn dol op chinees en halen we een menu, dan kunnen we daar met zn zessen ook wel 2 keer van eten, maar het is altijd duurder dan zelf koken.
2 keer deze maand hebben we de verleiding weerstaan en zelf eten klaar gemaakt (al dan niet volgens weekmenu, de frituurpan wil dan ook wel eens uitkomst bieden ;-) )
Deze maand is voor mij echt een bewustwordings maand geworden. Ik heb niet al mijn doelen gehaald, maar in september ga ik het nog een keer doen.
Doen jullie dan ook mee?

Sjoukje van meer geld minder stress bedankt voor de bewustwording, tips en stimulans. En ook iedereen die mee deed met de challenge en op Facebook en de verschillende blogs zie ook mijn leeslijst hun verhalen deelde. Iedereen die reageerde en meedacht. Bedankt!
 Ik vond het erg leuk om deze maand zo te doen.

Fijne dag

2 opmerkingen:

  1. Goed bezig geweest, op naar de volgende maand, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent duidelijk bewuste afwegingen gaan maken. Erg leuk om te volgen. Dat van die picknicktafel snap ik helemaal. Nu heb je jezelf een rit naar de stort en kosten bespaard en toch nog iemand blij gemaakt. Daar doe ik ook heel veel naar de kringloop. Wat voor mij onbruikbaar of afval is, is voor een ander precies wat hij/zij zocht. Da's dan toch mooi denk ik maar weer.

    BeantwoordenVerwijderen

Deze blog bevat affiliatie en reclame links.

 De zon schijnt, en er bloeien steeds meer bloemen. Ik wordt er zo blij van daar de lente weer komt. De eerste zaaisels voor de tuin staan a...

Labels

aap (3) aardbeien (3) Action (1) activiteiten met kinderen (1) alles in één (1) appelkoeken (1) applicatie maken (1) aquarel (2) armbandjes (1) avocado (1) Avondvierdaagse (3) avondvierdaagsecadeautjes (1) babybooties (1) babycape (1) babydeken (5) Babykleertjes (18) babykleertjes naaien (2) babyknuffel (5) babymutsje (20) babyschoentjes (12) babyshirt (1) babysjaal (1) babysokjes (1) babyvestje (1) bakken (5) basisschool (1) baykleertjes (1) bbm (1) beertje (1) beloning (1) besparen (1) Bieb (1) binnenspelen (1) Bladerdeeg (2) bloembollen (2) bloemen (3) bloemen plukken (2) bloempotje gehaakt (1) Bo en Bonnie (2) boeken (4) boeket (1) borduren op canvas (1) boxkleed (1) bramensap (1) bramensiroop (1) breien (5) brievenbuscadeautje (2) brocante (2) broches (2) brood bakken (4) broodbakmachine (1) broodtaart (1) budgetteren (3) byclaire (1) cadeau (3) cadeau juf (4) cadeau meester (1) cadeautasje (1) cadeautje (24) cadeautje naaien (1) cadeauzakje (1) CAL 2014 (10) cars auto (1) Case of Joy (2) chocolademelk (1) col (2) colsjaal (4) conservenblikjes versieren (2) consuminderen (3) Coolblue (1) damesmuts (1) december (1) decoratie (1) DIY (10) doen met kinderen (1) dolfijn (2) dolfijn in ring. (1) doodle (2) draadster (1) driehoeksjaal (1) droedels tekenen (1) duizendschoon (1) durable sokkenwol (3) durable soqs tweed (2) duurzaam (4) duurzaam leven (3) earlybirdje (1) ecostand (1) eenvoudig ajourpatroon (1) energie besparen (3) energieverbruik (1) eten uit de tuin (8) family fun (1) flessen (1) food (3) Forever Friends Beertje (3) fruit (2) fruit eten (1) fruit kweken in je tuin. (1) fruit uit de tuin (4) fruittuin op een klein stukje (1) Garen (1) gebreide sneakersokken (1) gebreide sokken (5) geen voedselverspilling (2) gehaakt (1) gehaakt babysetje (3) gehaakt haarbandje voor baby (1) gehaakt hartje (9) gehaakt jurkje (1) gehaakt konijn (4) gehaakt konijntje (6) gehaakt paardje (1) gehaakt pauwtje (1) gehaakt petje (1) gehaakt rokje (3) gehaakt theepotje (4) gehaakt uiltje (6) gehaakte aardbei (2) gehaakte beer (2) gehaakte bloemetjes (19) gehaakte deken (7) Gehaakte giraffe (4) gehaakte kat (2) gehaakte kikker (1) gehaakte knuffel (21) gehaakte kroonluchter (1) Gehaakte muis (5) gehaakte muts (8) gehaakte papegaai (2) gehaakte sjaal (3) gehaakte tas (4) gehaakte uil (2) gehaakte vingerpoppetjes (1) gehaakte vlinder (5) geld besparen (1) geocaching (2) gesso (1) gezond tussendoortje (1) gezonde ijsjes (1) gezondheid (1) gift in a jar (1) give away (2) glaswerk (1) glazen fles. (1) glazen flesje (1) glazen pot (1) gordijn (1) granny haken (3) gratis patroon (7) gratis patroon gehaakte deken (1) gratis patroon kerstster (1) gratis patroon tasje (1) grijs (1) groentetuin (4) gymtas (1) haak maar in (1) haakpatroon knuffel (2) haakpatroon papegaai (1) haakworkshop kinderen (2) haarbandje (1) haarbandjes (3) haarelastieken (1) haarelastiekjes (8) haarknipjes (5) haken (15) haken en kleur (1) Handletteren (6) handschoenen breien (1) handwerken (1) Handwriting. (3) hangers (2) hartige taart (1) hartjes (3) hello kitty (4) herfst (1) hergebruik (3) Hillany horse (1) Home sweet home (1) homedeco (1) homemade (3) homemade food (2) homemade gift (2) homemade gifts (2) homestead (1) homesteading (3) hoodie (1) hot chocolate (1) huis en tuin (1) huishoudtips (1) huzarensalade (1) hyacint (1) Ijsjes maken (2) inmaken (2) inrichting (1) insecten (1) insectenhotel (1) insectenhotel inrichten (1) kaarten maken (1) kaartjes maken (2) kaneelbrood (1) kant haken (1) kapla (1) kat (1) katia bulky cotton (1) kawaii (1) kerst (8) kerstballen (1) kerstdecoratie (1) kerstkaarten (1) kerstklokjes (2) kerstkrans (2) kerstkrans van schapenwol (1) kerstmarkt (2) kerstvakantie (1) kerstversiering (1) ketting (1) kikker (1) kindercursus haken. (2) kinderen (3) kinderen koken (1) kinderfeestje thuis (3) kinderkamer mobiel (3) kinderkleding (3) kinderkleren bloes (2) kinderkleren broek (1) kinderkleren jurk (6) kinderkleren naaien (4) kinderkleren rok (3) kinderkleren shirt (2) kinderkleren tuniek (6) kinderkleren vest (1) kindermuts (1) kira kangaroo (1) kleding haken (1) kleding herstellen (1) kleuren (1) kliekjes (1) knikkerzak (2) knipbeugeltjes (1) knittedsocks (1) knuffel (5) knuffeldoekje (1) knuffeldoekje naaien (1) knuffeleendje (1) knuffelgirafje (4) knuffels naaien (1) knuffeltje (3) knuffeltje haken (1) knutselen met kids (1) Koekjes (1) koekjes bakken (1) koffieboontje (2) koffieboontjessteek (3) koken (3) kokosmakronen (1) kraamcadeautje (43) kralen (1) krans (2) krijtbord schrijven (1) Kringloopgeluk (4) Krissie gehaakte pop (1) kroningsbroches (1) kroonluchter (1) kruiden (3) kruidenthee (1) kruikenzak (1) kussen (3) kussen maken (1) labels (2) labels maken (2) ladies night (1) lalaylala jr (1) lalylala (2) lalylala jr (2) lammy yarns (1) lavendel (1) Lazy lace patroon (1) ledlampen (1) lekker lezen (2) letters-en-lijnen (1) lichtkleur (1) lichtwarmte (1) lossen en vasten CAL (4) low budget (3) lowbudget (12) luiertaart (3) lunch (2) lupo (1) madeliefjes (1) madeliefjeskrans (1) makkelijk en gezond koken (3) mandensteek (1) Mangoyoghurtijs (1) marktkraam (5) Marktplaats (1) mason jar (6) maxicosi wikkeldeken (1) me time (1) mini lalylala (1) minimaliseren (2) minionmuts (1) minivaasjes (1) mochila bag (2) moestuin (10) moestuin aanleggen (2) moestuindagboek (3) moestuinieren (3) moestuinoogst (1) muis (2) muisje Joep (4) muts (2) muts breien (1) muts patroon (1) muziekdoosje (10) my krissie beer (1) naaien (2) najaar (1) nasischijven (1) natuur (1) no spend challenge (6) notitieblokomslaghoes (1) omslagdoek (3) onderzetters (4) ontspanning (2) oogst verwerken (1) opal new running (1) opkikkerpotje (1) opkikkertje (2) Opruimen (1) panda (1) papier (1) pasen (1) patensteek (1) patentsteek breien (1) patroon (1) patroon babymutsje (1) patroon babyvestje (1) patroon dolfijn (3) patroon eierdopje (1) patroon kerstklokje (1) patroon muis (1) patroon theepotje (2) pennenzakje (1) Peperkoekhuisje (1) piepkip (1) piet (1) pindasaus (1) pip-stijl (1) Pita de muis (3) pizza maken (2) plannen (2) Planten (1) plukbloemen (1) Plukgeluk (2) pompoen (1) poncho (6) poppendeken (1) poppenkleertjes (2) porselein stippen (1) portemonneetjes (3) potloden met bloemetjes (1) Puk (1) Puk kleertjes (1) rainbowloom (1) rammelaar (9) recensie (1) recept (14) recept boterkoek (1) recept smoothie (1) recept yoghurt maken (2) recycle (4) recycleren (3) recyleren (1) restjesproject (1) review (1) rico baby teddy aran (1) rijk leven (1) rinkelbal (2) ritstasje (1) rokjes (1) rompertje pimpen (1) roze (1) satésaus (1) schaaltje (1) schaatsen (1) Schapenwol (1) scheepjes Roma big (1) scheepjes sammy (1) scheepjes sokkenwol (5) scheepjes stonewashed (2) Scheepjes stonewashed XL (1) schelpen (1) schilderen (1) schilderijtjes babykamer (1) schoencadeautje (1) schooltas (4) schoudertas (4) scrunchie (1) service (1) sfeerlicht (1) sfeerlichtje (11) shadow wrap short row heel (1) short rows (1) sinterklaas (3) sjaal (4) sjaaltje (2) sjawl (3) sleutelhanger (19) sleutelhanger DIY (4) sleutelhanger met naam (6) sleutelhangers (2) slinger (3) slinger van stof (1) smoothie (1) sneakersokken breien (1) snijbloemen (2) snoeppotjes (2) Snuf (2) Snuf konijn (14) softpastelkrijt (1) sok patroon (1) sokken (10) Sokken breien (11) sokken met gaatjes breien (1) sokken stoppen (1) sokkenbreien (1) sokkengaren (2) sokkenwol (6) sokrecept (3) Sparen (1) speenkoord (2) spijkerrok (1) spinazie (1) spinazietaart (1) spinnenweb (1) spruitjes (1) stamppot zoete appeltjes (1) stay at home (1) stempels snijden (2) stersteek (1) stiftenrol (1) stip en haak (3) stoelkussen (1) string art (1) stroomverbruik (1) suikervrije ijsjes (1) swap (3) taart bakken (1) tablethoes (3) tas (4) tashanger (1) tasje (9) teckeltje sam (4) teckeltje Sam. (2) tekenen (2) telefoonhoesje (2) telpatroon (1) theecadeau (3) theepotje (1) theepotje gehaakt (1) Thijm (1) thrummed mittens (1) thuisbezorgd (1) tissueboxhoes (1) to do lijstjes (1) toilettasje (1) traktatie (5) tricot rok. (1) Trui (1) truitje (1) Tuin (3) tuindagboek (2) tuingeluk (2) tuinieren (1) tussendoortje (1) tutorial (3) tutorial van coaster naar granny (1) tweedehands (1) two tone sjaal. (1) Uiltje (1) uit de tuin (1) UWYH (1) vaas (1) vaasje (1) vaasje van koffiemelkflesje (1) vakantie (6) van tuin naar bord (1) vazen (1) Veenhuizen (1) verhuisplannen (1) Verhuizen (1) verjaardagsfeestje (1) verschoonmatje (1) vest (1) vingerpoppetjes (1) vintage potjes (1) vlaggenlijn (1) vleesspiesjes (1) vlinder (1) vloerkleed (1) vogelhuisje (4) vogeltje (8) vogelvoer (1) voorjaar (1) voorjaarstak (1) voorraad (1) vrieskist (1) vwbus (1) Wagenspanner (1) wandelen (2) wantjes (1) warme voeten (5) wasmachine (1) waterverf (2) waxinelichtjes (1) webwinkel (2) weekend (1) weekmenu (2) weggevertje (2) wintertafereeltje (1) woondeco haken (1) woondecoratie (3) workshop haken (2) workshop handletteren (1) workshop kerstversiering (1) wortels (1) wortels inmaken (1) yoghurt (3) yoghurt maken (2) youtube (1) zaaien (2) zebra tote (1) zeemeermin (1) zelf maken (1) zelfgemaakt cadeau (3) zelfgemaakte cadeautjes (3) zelfvoorzienend (5) zelfvoorzienend leven (1) zentangle (1) zigzagdeken (1) zomers haken (4) zomers recept (1) zomertruitje (1) Zonneenergie (1) zonnehoedje (1) zonnehoedjes (1) zonnepanelen (1) zwart wit (1)